Jeste li ikada željeli podijeliti neku sliku na blogu ili Facebooku, ali niste bili sigurni smijete li dijeliti ili koga biste potpisali? Znate li uopće koji su uvjeti korištenja fotografija?

Većini korisnika to ne zna. Mnogi nisu uopće svjesni toga da je većina slika na internetu zaštićena autorskim pravima i da ih zapravo ne bi smjeli samo preuzeti i koristiti – pogotovo ne u komercijalne svrhe, jer riskiraju tužbe i plaćanje kazne. Iako su sve slike na Gettyjevim stranicama zaštićene watermarkom, jednostavnom pretraživanjem slika na Googleu ili Bingu, iste te fotografije su se mogle preuzeti bez watermarka sa bilo kojih drugih stranica koje su te fotografije koristile (i platile). To je većina i radila.

Getty je odlučio pokušati tome stati na kraj na neočekivan način: omogućavanjem besplatnog dijeljenja dijela njihovog kataloga, odnosno oko 35 milijuna fotografija pomoću “Embedded Viewer” funkcije, dok god se fotografije ne koriste u komercijalne svrhe. Embedanje svi dobro poznajemo jer je to uobičajen način dijeljenja (implementiranja) Youtube ili Vimeo videa na neku web stranicu, a sada ćete isto moći napraviti i sa Gettyjevim fotografijama.

getty-images-embedded-viewer-1Dovoljno je samo kliknuti na embed tipku i iskopirati kod dostupan ispod slike u katalogu i zalijepiti ga na svoju web stranicu. Ispod embedane fotografije se prikazuje izvor slike (Getty Images) te ime i prezime fotografa. Za male nekomercijalne blogove ili webove, to je ogromna količina beplatnih stock fotografija. Getty ovim riskira mnogo, ali su, čini se, procijenili da je ‘go with the flow‘ taktika bolja od beskrajnog tužakanja.

Njihove fotografije su ionako već bile posvuda

Kako spriječiti preuzimanje i besplatno korištenje? Prema riječima Craiga Petersa, direktora poslovnog razvoja Getty Imagesa – nikako. “Taj brod je već odavno isplovio“, kaže. “Slike se preuzimaju sa bilo kojih stranica desnim klikom ili screenshotom i to se odavno događa, naše fotografije su ionako već bile posvuda“. Ako netko objavi desetke ili stotine nelicenciranih fotografija (a takvih ljudi je nemali broj) i nema nikakvog direktnog prihoda od tih fotografija – nema smisla ni tražiti da plate.  Ljudi na svoje blogove, Twitter ili Facebook profile stavljaju lijepe slike najčešće iz čistog gušta, jer im se svidjela lijepa fotografija. Od toga nemaju prihoda i nemaju namjeru za korištenje plaćati.

Nova politika embedanja udara točno u taj segment dijeljenja. Kad Getty već ne može ništa napraviti, može bar pokušati zaraditi od toga pomoću linka na svoje stranice i imenovanjem fotografa – koji se nalaze ispod embedane slike, a budući da imaju kontrolu nad tom slikom (jer se ona zapravo i dalje nalazi na njihovim poslužiteljima) to otvara i nove mogućnosti reklamiranja, a time i prihoda koji dosad nije postojao. “Naravno da smo mislili i na to“, kaže Peters, iako te opcije nisu dio početnog plana.

Getty images embedded viewer

Glazbena industrija se mnogo brže prilagodila

Pogođena padom prihoda zbog piratiziranja i dijeljenja, glazbena industrija je odavno uvela dijeljenje pomoću servisa kao što je npr. Soundcloud, pomoću kojeg bilo tko na svoj web legalno može ubaciti neku pjesmu koja se pokreće klikom miša na player, a autor i dalje kontrolira svoje djelo i može ga, ako poželi, u svakom trenutku ukloniti. Isto je i sa Youtubeom, koji itekako monetizira embed opciju prikazivanjem reklama unutar videa.

Ne možemo znati hoće li to funkcionirati i za nas“, kaže Peters, “ali dok god se fotografije embedaju, radije nego preuzimaju pa neovlašteno objavljuju – barem imamo nekakvu kontrolu i opcije“. Iako Getty nije u gubitcima zbog toga, dapače, prihod im raste, čini se da su ipak spoznali da se i fotografska industrija mora prilagoditi trendovima i na neki način pokušati iskorijeniti ‘desni klik, preuzmi’ ponašanje, pa i dodatno zaraditi na ‘besplatnom’ dijeljenju fotografija.

Je li taj potez toliko sulud koliko se možda na prvi pogled čini? Nama se u biti čini vrlo logičan, budući da metoda zastrašivanja tužbama i odštetama, očito je, ne pali, a i preskupa je. Vrijeme će pokazati je li Getty povukao dobar potez, te kakve će reakcije izazvati u fotografskoj branši. Korisnici su fotografije ionako uzimali, a ovako će bar dio njih voditi natrag na Getty stranice, potpisan je fotograf, ostaju metapodatci, a i reklamiranja će zasigurno biti.

Čini se da bi ovo mogao biti jedan značajan korak naprijed u rješavanju vječnog problema neovlaštenog korištenja fotografija – svatko dobiva nešto: korisnici ‘besplatne’ fotografije, fotografi potpis, a Getty images kontrolu i eventualne prihode od oglašavanja. Nadamo se samo da će dio tog kolača podijeliti i sa fotografima na čijim bi fotografijama mogli početi i dodatno zarađivati.

Ovdje možete pronaći Getty Images fotografije sa Embedded Viewer funkcijom.

Kako bismo isprobali i vidjeli kako to u praksi izgleda, evo jedne embedane fotografije: